Is het mogelijk alzheimer te krijgen na een herseninfarct?

Mijn moeder is (bijna een jaar na een herseninfarct) op bepaalde momenten enorm vergeetachtig en 'warrig'. Ze gedraagt zich soms als een puber (opstandig en alleen haar mening is de juiste). Kan dit misschien alzheimer betekenen of is dit een normaal verschijnsel na een infarct?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ter aanvulling op de antwoorden geef ik je de website van de hersenstichting: http://www.hersenstichting.nl/homepage/index.html
Na een herseninfarct veranderen mensen; ze hebben een folder die je kunt aanvragen. Verder kan je ook de huisarts bellen voor informatie.
Succes!

Het beste antwoord

Na een herseninfarct ( beroerte ) heeft 70% last van cognitieve, emotionele en gedragsproblemen.
Ook hebben veel mensen daarna last van min of meer ernstige beperkingen bij het uitvoeren van activiteiten in het dagelijks leven.
Daar kan je behoorlijk opstandig van worden.

http://aderverkalking-atherosclerose.pilliewillie.nl/aderverkalking-atherosclerose/herseninfarct.beroerte.php

Bij veel mensen met dementie zijn de verschijnselen het gevolg van stoornissen in de doorbloeding van de hersenen, zoals een beroerte (hersenbloeding of herseninfarct). Dit heet vasculaire dementie.

Door het herseninfarct kan er dus een vorm van dementie zijn ontstaan.
Dat hoeft niet de ziekte van Alzheimer te zijn, maar het is voor een leek ondoenlijk om de verschillen te zien.

De ziekte van Alzheimer begint meestal tussen de 70 en 80 jaar, maar kan al op veel jongere leeftijd beginnen.

http://www.alzheimer-nederland.nl/informatie/wat-is-dementie/vormen-van-dementie.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kunt ook Alzheimer krijgen zonder herseninfarct. Het kunnen ook overblijfselen zijn van het infarct, dat komt wel voor. Huisarts doorverwijzing naar specialist vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord. maar..De specialist en een totaal revalidatieprogramma is al achter de rug, nu woont ze weer een tijdje op zichzelf. We merken in haar gedrag grote verschillen met vroeger en soms lijkt het wel of ze een beetje 'kierewiet' is. Vandaar dat ik me afvraag of ze misschien ook nu alzheimer kan hebben..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag een verwijzing naar een Geriater. Dit is een specialist in ziekten die ouderen krijgen (zowel Alzheimer als herseninfarct). Hij/zij kan gericht antwoord geven na eventuele aanvullende onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En twee minnen van personen die het nu al niet meer op een rijtje hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uiterlijke niet waarneembare gevolgen van het hersenletsel zijn waar men het meeste last van heeft.
Dat is zeker mogelijk. Iedereen kan alzheimer krijgen, dus ook na een herseninfarct.
De symptomen die je beschrijft kunnen echter ook alleen te wijten zijn aan het herseninfarct. Dit is afhankelijk van de locatie in de hersenen waar het infarct heeft plaatsgevonden. Door zo'n gebeurtenis kan het gedrag van personen heel erg veranderen, men kan een totaal ander gedrag dan normaal gaan vertonen.
Het is verstandig om in zo'n geval informatie aan te vragen bij de alzheimerstichting om er in ieder geval iets meer over te weten te komen, zodat je er wat beter mee om kunt gaan. Ook kun je aan de specialist vragen om info over herseninfarcten en de gevolgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit hoeft niets met elkaar te maken te hebben.
Mensen kunnen enorm veranderen na een herseninfarct.
Soms verandert de hele persoonlijkheid van iemand, dit is natuurlijk erg moeilijk, voor met name de omgeving, die ineens een heel ander persoon ziet dan die ze al jaren kende. Maar ook voor de persoon zelf is dit heftig, je reageert ineens anders dan je gewend bent.

In onderstaande link staat wat meer informatie hierover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boek van Dick Swaab, 'Wij zijn ons brein' geeft een hoop duidelijkheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een verschil tussen Alzheimer en dementie en vaker zie je bij mensen die vaker hele kleine herseninfarctjes hebben gehad dat ze verschijnselen van dementie gaan krijgen. Beroerten en de daaruit volgende multi-infarctdementie zijn kenmerkende gevolgen van één of meer onderliggende aandoeningen, waaronder hoge bloeddruk en de daaruit voortvloeiende beschadiging van slagaders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is spijtig genoeg normaal na een infarct. Er kan veel beschadigd zijn. Uit ervaring voel ik mij ook een puber, ik heb een herseninfarct gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Het zal wel geen alzheimer zijn maar gewoon een beschadiging van de hersens.
Mijn oma heeft afgelopen donderdag een herseninfarct gehad en ligt nog steeds in het ziekenhuis, want ze vergeet heel veel op korte termijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bijzonder om het te lezen, + voor je antwoord.
Die hebben op zich niets met elkaar te maken.
Helaas wordt dementie te vaak als Alzheimer benoemt.
Dit is echter een degeneratieve hersenziekte waarbij hersenmassa verandert en verdwijnt.
Bij gewone dementie kan vaatlijden vaak een rol spelen.
Dit is echter een heel ander soort dementie die door ischemie en aneurysma's in de hersenen de situatie steeds doet verergeren.
Bij de laatste soort speelt de stofwisseling (cholesterol) en bloeddruk een belangrijke rol terwijl bij Alzheimer deze factoren afwezig kunnen zijn.
Helaas heb je ook nog mengvormen die zeer snel toeslaan.
Omdat de therapie afgestemd moet zijn op de juiste vorm van dementie is het beslist van beland dit te onderzoeken.
Dat kan met veel minder ingrijpende methoden dan vroeger.
Alzheimer maakt van de hersenen een soort kaas en die wordt afgebroken.
medicijnen zijn echter in de maak.
De gevolgen van beroertes en ischemie kunnen door goede therapie en dieet beperkt worden en zelfs een (gedeeltelijk) herstel teweeg brengen.
Geef de moed dus niet te snel op!!