Waarvoor is een coalitie nodig?

Partijen voeren na de verkiezingen een formatie uit om een coalitie te vormen. In die coalitie zitten enkele partijen die samen een meerderheid vormen.

Maar waar is zo'n coalitie voor nodig? Als de partijen géén coalitie zouden vormen, zouden de coalitiepartijen nog steeds een meerderheid vormen, toch?

Dus wat is de meerwaarde van een coalitie boven "gewoon beginnen"?

3.3K

Het beste antwoord

Een coalitie is nuttig om de werkbaarheid van de partijen onderling te bepalen. Als men 'zomaar gaat beginnen' met regeren, dan zal iedere partij haar eigen ding doen. Ervan uitgaande dat niet elke partij dezelfde standpunten huldigt, is dat in de praktijk nauwelijks werkbaar: bij ieder onderwerp zal dan gekeken moeten worden of daarvoor een meerderheid bestaat. Daarom zullen partijen die een coalitie gaan vormen, op hoofdlijnen met elkaar het gesprek aan moeten gaan om te kijken waar er overeenkomsten zijn. Als deze zijn vastgesteld, wordt het regeerproces eenvoudiger: de coalitiepartijen (die doorgaans een meerderheid vormen) kunnen dan aan de afspraken, neergelegd in het regeerakkoord, worden gehouden.

De investering die in tijd wordt gedaan om een coalitie te vormen, zal zich dus zeer waarschijnlijk terugbetalen als de coalitie eenmaal gevormd is, in de vorm van een efficiëntere regering.

Toegevoegd na 13 minuten:
En voor het samenstellen van het regeerakkoord zullen er dus onderhandelingen plaatsvinden tussen partijen.

In het kader van deze onderhandelingen vind ik het bijvoorbeeld slim dat Mark Rutte zich vlak voor de verkiezingen niet hard heeft uitgesproken over het wetsvoorstel Voltooid leven; hij gaf aan met een invoering daarvan geen haast te hebben.
Waarschijnlijk zal hij dit standpunt gebruiken als 'wisselgeld' voor m.n. de christelijke partijen in een eventueel onderhandelingsproces. Die hebben immers aangegeven dat dit onderwerp voor hen een breekpunt vormt. Rutte kan daarvoor in ruil steun vragen voor punten die voor de christelijke partijen minder zwaar wegen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Is er ook nog een juridische verplichting om op elk ministerie één van de coalitiepartijen te zetten of mag dat ook van een willekeurige andere partij zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarschijnlijk vloeit deze verplichting voort uit de grondwettelijke regel dat de ministers (samen met de koning) de regering vormen. Je zou anders oppositiepartijen in de regering hebben. Met de gedoogsteunconstructie van Wilders zag je ook dat hij geen ministers leverde. Hij was oppositie en bleef dat ook.
Interessant lijkt mij de vraag trouwens of het wel eens is voorgekomen dat een coalitiepartij géén ministers heeft geleverd.

Andere antwoorden (1)

In Nederland is er nog nooit een partij geweest die meer dan 75 zetels had. Om de meerderheid in de Tweede Kamer te krijgen moet die partij dus samenwerken met andere partijen. Als de coalitie dan meer dan 75 zetels heeft en goede overeenkomsten om een regeringsprogramma samen te stellen, kan de regering worden gevormd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat weet ik. Maar ook zonder een coalitie te vormen hebben de betreffende partijen een meerderheid in de Tweede Kamer, toch?
ronron1212
7 jaar geleden
Ja maar dan nog moeten ze het wel eens zijn met elkaar. De verschillen in de partijprogramma's zullen ze toch eerst met elkaar moet bespreken en een programma maken.
Utrecht
7 jaar geleden
Welke partijen hebben dan een meerderheid?
Een coalitie is een vooraf gemaakte afspraak tussen partijen dat ze elkaar steunen en samen de regering gaan vormen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
VVD, CDA, D66 en CU bijvoorbeeld. Maar zo kan je er nog veel meer bedenken.